Biotop aktivitet 2
Biotop aktivitet 2
Naturvejledning Danmark og DR Ramasjang har med støtte fra Novo Nordisk Fonden udarbejdet et projekt ved navn Krible Krable. Visionen med dette projekt er at få børn og unge mere ud i naturen. Materialet skal også fungere som motivation for lærere og pædagoger til at få natur og udeliv på dagsordenen.(Naturvejledning Danmark, 2024) I 2021 var temaet om forskellighed. Her er der blevet udarbejdet en forskellighedsdug. Dugen kan i sig selv virke uoverskuelig med alle elementer placeret på samme side. Derfor er der også udarbejdet et eksemplar, hvor hver kategori har sin egen side. Her kan man så vælge kun at fokusere på nogle af kategorierne, eller tage dem én af gangen (Naturvejledning Danmark, 2021).
Modellen indbyder til dialog mellem børn indbyrdes, og mellem børn og voksne. Det er et redskab der giver mulighed for at kigge nærmere på et bestemt dyr. f.eks. en snegl, i stedet for bare at konkludere at det er en snegl, så kigger man i dybden med om den har hus, hvilken farve den har, hvordan overfladerne på sneglen er osv. Det giver børnene mulighed for at gå i dybden med et dyr.
Det er en model der primært skal bruges i skoven, men kan også bruges i haven. Man kan tage afsted på alle årstider, hvor man derfor også møder forskellige dyr alt efter hvilken sæson det er, og følge udviklingen i de forskellige dyr, f.eks. frøer der bliver større, sommerfuglelarver der bliver til sommerfugle osv.
For de mindre børn (dagtilbud) giver det en bedre sprogforståelse, og her er pædagogen involveret i hele aktivitetens forløb. Det er pædagogens ansvar at guide børnene igennem aktiviteten.
De større børn (skole) kan gå rundt på egen hånd eller i små grupper og udforske dyrene sammen. Her ligger det op til, at børnene selv skal stå for at lære noget og selv skal gå på opdagelse. Det er begrænset hvor meget voksenstyring der er, når de selv skal gå rundt, hvilket giver børnene mere med- og selvbestemmelse.
Kommentarer
Send en kommentar