Aktivitet 1 på biotopen
Vi har besøgt vores biotop sammen med Annas datter på næsten 3 år og Cæcilies datter på 4,5 år. Før vi tog afsted havde vi en dialog med børnene om, hvilke dyr og planter de troede vi ville støde på i skoven. Der blev her gættet på alt mellem trolde, frøer og træer.
Center for Børn og Natur har udgivet forskningsrapporten "Børns perspektiver på science". I følge denne rapport er leg og fantasi en vigtig del af børns alsidige udvikling. I stedet for at se disse elementer som forstyrrende for børns læring, vil det være mere konstruktivt at gribe deres fantasi og nysgerrighed. At lade børnene afprøve deres egne idéer og på den måde kan pædagogen få et indblik i børnenes tankeverden (s. 17). Her er det vigtigt at den voksne ikke låser sig fast i sit eget perspektiv, men også tør følge børnenes udspil. Vi ser ofte at pædagogens eget perspektiv er dominerende, når en pædagogisk aktivitet skal planlægges. Her kan pædagogen have tendens til at stille lukkede spørgsmål, hvor målet er planlagt i forvejen. Ved at lade børnenes perspektiver få sin plads og dermed gøre aktiviteten mere åben, vil børnene få mere medbestemmelse (s. 36).
Med disse tanker i baghovedet, havde vi derfor valgt at vi ville følge børnenes perspektiver og se hvad der fangede deres opmærksomhed på biotopen. Ud fra børnenes perspektiv lavede vi en hule ud af grene vi fandt på skovbunden, og kiggede også på små frøer, snegle, edderkopper og biller vi fandt på vores biotop. Vi samlede blade på vores biotop som vi tog med hjem og lavede blad aftryk med. Det lykkedes bedst for Cæcilie og hendes datter, det havde muligvis noget med malingen at gøre. Anna og hendes datter malede derfor bare frit på papir og snakkede bl.a. om hvilke farver og former bladende havde.
Kommentarer
Send en kommentar