Det er ca. I dette område vi tager udgangspunkt i, i vores biotop projekt. Det er et område med tæt skov der har små lysninger, samt skovsti hvor der er mere luft og hvor der kommer sollys ned.
Da vi gik inde i selve skoven fandt vi kun bøg, ahorn, mos og græs. Derefter gik vi ud på stien hvor vi fandt alle de andre planter. Vi har en teori om at det er fordi trækronerne lukker af for lyset så det er begrænset hvad der kan vokse derinde, samt at visne balde også dækker hele skov bunden. Planterne har brug for sollys for at lave fotosyntese, så hvis de ikke får lys, kan de ikke vokse. Vi vidste det var mos, men har fundet ud af at det er almindelig jomfru hår ved at slå det op. Mos familien Bregne, kendte vi i forvejen, sporeplante. Bregne familien. Mælkebøtte, kendte vi i forvejen. Kurveblomst familien. Ahorn, kendte vi i forvejen. Lønfamilien. feber nellikerod Rosenfamilien bøg, kendte vi i forvejen. Bøgefamilien skræppe, det skulle vi slå op for at finde ud af måske endda en skovskræppe, det er vi lidt i tvivl om. Syrefamilien. Stinkende storkenæb, det skulle vi slå op for at finde ud af. Storkenæbfamilie. Vild kørvel, vi har set den mange gange før, men vidste ikke hvad
Refleksions spørgsmål: Vi forventer at der vil opstå nogle spørgsmål under vores første besøg på fjordskolen Vi skal kigge efter steder til aktiviteter på vores første besøg. Lærings syn og tilgang: - Visuelt, muligvis med piktogrammer for aktiviteten - Meget Hands on - Holde det simpelt, kun sige det højst nødvendige - konkret - De skal have en oplevelses fase før vi siger for meget. f.eks. sætte en snegl frem og så lade dem undersøge - Øjenhøjde - Gå med på deres initiativer, hvis de er optaget af følelsen af f.eks. følelsen af snegles mad, så lad dem røre ved det, undersøge det - Holde øje med deres reaktion - Deltagelses muligheder, man skal kunne få noget ud af det selvom man ikke kan holde fokus hele tiden - taktil sky - bryder sig ikke om at røre ved ting - Processen er vigtig
Kommentarer
Send en kommentar