Pædagogiske aktiviteter - kan indgår i praksisafprøvning (udefestival) 10. Beskriv et pædagogisk forløb i forbindelse med oprettelsen af dyreholdet og i tiden efter... (konkrete ideer). Inddrag pædagogisk-didaktiske litteratur - brug grundbogen. Vi har valgt at tilrettelægge vores dyre forløb ud fra opmærksomhedens tre faser af Bent Leicht Madsen. Oplevelsesfasen: Her lader vi børnene opleve vores mus og gå på opdagelse i, hvad det er for et dyr, hvordan den ser ud osv. Undersøgelsesfasen: Her vil vi lade børnene spørge ind til hvad musene er for et dyr, og vi vil også komme med produktive spørgsmål til dem. Refleksionsfasen: her vil vi til sidst spørge børnene om hvad de har lært om mus, og om det var sjovt, det skal være kort og er primært for vores egen skyld så vi kan se om aktiviteten gav ny viden til børnene (indsæt kilde). Vi introducerer dyret for børnene - Oplevelsesfasen Børnene skal have tid til at studere dyret, nogle på afstand, andre helt tæt på. Det er kun ...
Dyreholdsopgave B 6. Sæt jer ind i dyrenes behov og adfærd: Føde (hvad, hvordan, hvor ofte). Rede- / skjulemuligheder, klima, sociale muligheder (flokdyr?), dag- eller nataktive?, formering / årscyklus, rengøring osv. osv. Angiv litteratur. Mus er alt ædende. De spiser alt lige fra spegepølse til mel orme til gulerødder. mus skal have mulighed for at gemme sig og bygge redde, evt. i et lille hus, eller i bunddækket. De må ikke får for meget træk da det kan gøre dem syge. en rask mus har klare øjne og ren næse. Mus er meget sociale dyr, og skal derfor altid gå sammen med andre mus. Mus er meget aktive og skal derfor have adgang til forskelligt legetøj, det er samtidig også med til at gøre at musene ikke bliver overvægtige da de godt kan have en tendens til dette. Det er også en fordel at have dem adskilt køns vis så man ikke har en masse unger. Vores plan er at have 2 hunner, da hanner ofte kan komme oppe at slås hvis visse behov ikke er opfyldt. Hanner kan også find spå at territorie o...
Vi har besøgt vores biotop sammen med Annas datter på næsten 3 år og Cæcilies datter på 4,5 år. Før vi tog afsted havde vi en dialog med børnene om, hvilke dyr og planter de troede vi ville støde på i skoven. Der blev her gættet på alt mellem trolde, frøer og træer. Center for Børn og Natur har udgivet forskningsrapporten "Børns perspektiver på science". I følge denne rapport er leg og fantasi en vigtig del af børns alsidige udvikling. I stedet for at se disse elementer som forstyrrende for børns læring, vil det være mere konstruktivt at gribe deres fantasi og nysgerrighed. At lade børnene afprøve deres egne idéer og på den måde kan pædagogen få et indblik i børnenes tankeverden ( s. 17 ). Her er det vigtigt at den voksne ikke låser sig fast i sit eget perspektiv, men også tør følge børnenes udspil. Vi ser ofte at pædagogens eget perspektiv er dominerende, når en pædagogisk aktivitet skal planlægges. Her kan pædagogen have tendens til at stille lukkede spørgsmål, hvor måle...
Kommentarer
Send en kommentar