Afrikanske kæmpesnegle
I undervisningen er vi blevet præsenteret for Afrikanske kæmpesnegle.
Vi har arbejdet med forudsigelser, undersøgelser og produktive spørgsmål. Her har vi også afprøvet forskellige aktiviteter, som man også ville kunne lave med en målgruppe. Vi gav sneglene lidt forskelligt grønt at spise. Peberfrugt, agurk og salat.
Herefter lavede vi et sneglevædeløb, som vil være en oplagt aktivitet
Under vores oplevelsefase kom der en masse sprøgsmål frem
Kan de se?
De er ligeglade med mørke og lys
Svært at undersøge det uden at slå det op
Går de efter smag eller konsistens?
Undersøge med fx en gulerod, revet, most, hel
Hvordan laver snegl unger?
Tager lang tid at undersøge
Lægger æg, hermafroditter, men der skal stadigvæk 2 til, men begge får æg
Hvordan spiser den?
Med munden
Hvor kommer sneglehuset fra?
Har sneglehus når den kommer ud af ægget, men er meget tynde
Har en snegl tænder?
Den har en "raspe" tunge, ligesom et rivejern, sandpapir
Har en snegl en tunge?
Ja, en der er ru som sandpapir
Hejsa - måske en ide at sætte kilde / sidetal i grundbogen på... Eks: produktive spørgsmål!
SvarSlets.197 Vh Ida